Biznes w artystycznej oprawie – case study marketingu w biznesie sztuki użytkowej
Portal Gospodarczy KG Legal dostrzegł nową jakość dostępności imprez wystawowych. To forma udziału w obrocie gospodarczym coraz szerszej grupy polskich i zagranicznych przedsiębiorców działających w Polsce. Fenomen powszechności takich spotkań i potencjał w rozwoju transgranicznych relacji handlowych nakazuje poszukiwanie skutecznych metod, przy pomocy których można efektywnie wykorzystać branżowe targi w marketingu własnej firmy.
W jaki sposób najlepiej wykorzystać targi do celów biznesowych? Czy udział w targach przyczynia się do rozwoju firmy? Jak dostosować swój marketing firmy do efektywnego wykorzystania obecności firmy na targach branżowych?
Celem uzyskania bezpośredniej opinii Portal Gospodarczy KG Legal zwrócił się o wypowiedź do firmy, która posiada już duże doświadczenie w uczestnictwie w targach na całym świecie. Firmę reprezentatywną, tj. wpisującą się w obraz większości potencjalnych wystawców, a nadto która: – pozyskuje klientów zarówno w Polsce, jak i poza granicami RP; – poddaje swoją działalność obiektywnej weryfikacji jakości swoich usług; – z powodzeniem bierze udział w konkursach i rankingach i zdobywa w nich nagrody; – jest firmą wykorzystującą w swoim marketingu social media; – posiada wysoką renomę w swojej branży.
Targi branży wydawniczej EXPO w Krakowie stworzyły KG Legal okazję do rozmowy z właścicielami firmy Kurtiak i Ley z międzynarodowej branży wydawniczej i introligatorstwa artystycznego. Firma ta tworząc wydawnicze projekty artystyczne w ręcznych oprawach dla najbardziej wymagających klientów jest doceniona przez międzynarodowe gremia. Jest przede wszystkim przykładem podmiotu, który jako mikroprzedsiębiorca z powodzeniem wykorzystuje walory imprez targowych i w ten sposób rozwija swoją działalność gospodarczą moderując swoją strategię marketingową w kierunku efektywnej obecności w marketingu wystawniczym. W przypadku tego rodzaju marketingu (wystaw masowych) jest to firma szczególnie interesująca, ponieważ działa w wyjątkowo wąskiej specjalizacji, która dodatkowo zwykle nie łączy się z biznesem, a ze sztuką.
Jakie Państwa zdaniem środki marketingowe są najlepsze, aby dotrzeć do zamierzonego targetu klienta?
Marketing w rzemiośle artystycznym to trudny temat. Najlepszą reklamą artysty jest uznanie jego dzieła. Ta zasada dotyczy także naszej firmy. Dlatego jesteśmy zdania, że najlepszą wizytówką i gwarantem naszej jakości są nasze dzieła introligatorskie. Stąd też bierzemy udział w międzynarodowych targach i imprezach branżowych, prezentując jako przykłady nasze wyroby. Tylko w tym roku byliśmy obecni na Światowych Targach Książki w New Delhi, Międzynarodowych Targach we Frankfurcie, targach w Warszawie, Gdyni, Szczecinie oraz na targach EXPO w Krakowie. W zeszłym roku uczestniczyliśmy aż w kilkunastu różnych imprezach targowych, wliczając Targi Sztuki, Poligrafii i Reklamy.
Uczestniczymy w rozmaitych ważnych, prestiżowych konkursach. Stajemy do rankingów organizowanych w biznesie. Przykładowo, dwa lata temu zostaliśmy uznani przez Fundację Kronenberga przy City Handlowy za mikroprzedsiębiorstwo roku. Na imprezach branżowych próbujemy zaistnieć dzięki oryginalnym realizacjom, takim jak specjalny, unikatowy egzemplarz „Książki – Obrazu” do tekstu Marka Twaina „Pamiętniki Adama i Ewy”. Ten projekt zdobył złote medale na targach poznańskich. Formą naszej aktywności jest również udział w medialnych wydarzeniach kulturalnych dotyczących literatury, z czym wiąże się właśnie introligatorstwo artystyczne. Niezależna ocena specjalistyczna wykonawstwa i udział w konkursach rzemieślniczych to najlepsza forma budowania marki. Ostatnio zostaliśmy uznani przez European Business Awards, po kilku etapach konkursu, za „National Champion”. Na ostatnim etapie będziemy startowali do konkursu na najlepszą firmę w Europie w naszej kategorii.
Jak działać, aby oferta była indywidualna?
Każda oprawa książki jest inna. Egzemplarz może dodatkowo zawierać tłoczenia inicjałów czy logotypów. Zamieszczamy także szczególne dedykacje. W tym zakresie staramy się poszerzyć naszą ofertę wykonawstwa o dodatkowe usługi w zakresie doboru nie tylko materiałów, ale i treści samego wyrobu. Nie tylko chodzi w takich przypadkach o literaturę piękną. Niejednokrotnie otrzymaliśmy zadanie stworzenia artystycznej wizji, doboru formy i materiałów pod konkretną informację o instytucji finansowej, stanowiącą treść przyszłej książki. W takich przypadkach instytucja wywodząca się zwykle ze środowiska biznesu zleca nam stworzenie czegoś w rodzaju ekskluzywnego folderu dla szczególnych klientów zamawiającego. W ten oto sposób zaufała nam jedna z największych instytucji finansowych na świecie, słynny bank HSBC mający ponad 150 lat. HSBC wchodził na rynek polski i zwrócił się do nas z prośbą o wydanie korporacyjnego upominku, co zaowocowało wydaniem ponad 500 egzemplarzy książek o historii tego banku (link).
Portfolio firmy w formie artystycznej książki? Czy to oznacza bezpośrednie zastosowanie i popyt artystycznego introligatorstwa w biznesie?
Rzeczywiście, na profesjonalne introligatorstwo artystyczne jest popyt nie tylko w obrocie konsumenckim i okolicznościowym (prezenty do biblioteki domowej). Stanowi ono stały element w relacjach handlowych w dużym biznesie czy na oficjalnych spotkaniach na szczeblu instytucjonalnym. Ta niszowa branża znajduje klientelę nawet wśród kancelarii konstytucyjnych organów RP i biur instytucji publicznych. Nie stanowi tajemnicy fakt, że z naszych usług korzystała już polska dyplomacja podczas negocjacji wstąpienia Polski do NATO.
Naszym wyjątkowym, wykonanym na indywidualne zamówienie introligatorskim dziełem witał na pokładzie samolotu Jana Pawła II nasz krajowy przewoźnik.
W jakich branżach upatrujecie Państwo swoich docelowych klientów?
Staramy się dotrzeć przede wszystkim do środowiska biznesu i bankowości, a także do przedstawicieli wolnych zawodów, w tym także do prawników. To jest nasz docelowy portfel klientów. Mam tu na myśli nie tylko osoby fizyczne, czy duże korporacje i instytucje bankowe, ale także centralne instytucje publiczne, które zamawiają nasze ekskluzywne wyroby w związku z oficjalnymi wydarzeniami.
Introligatorstwo artystyczne, profesjonalne wydawnictwo, transgraniczne relacje handlowe w oparciu o zagraniczną klientelę. W związku z tym, jakie problemy prawne powstają najczęściej na tak różnych płaszczyznach działalności?
Często mamy problemy uregulowania kwestii prawnych odnośnie do autorskich praw majątkowych do utworu. Sporo wysiłku zajmuje również dotarcie do spadkobierców, właścicieli praw autorskich tych autorów, którzy już nie żyją, kiedy te prawa przysługują wielu spadkobiercom.
A więc prawo autorskie, a kwestie przekładów tekstów?
Dziś jest to mniejszy problem, ponieważ relatywnie łatwo jest dotrzeć do tłumacza konkretnego dzieła. Pozostaje jedynie kwestia uzyskania odpowiedniej licencji. Nasze problemy prawa autorskiego mają jeszcze drugie oblicze. To nasza firma coraz częściej pada ofiarą naśladownictwa. Stąd też, pojawia się kwestia zabezpieczenia własnych praw autorskich.
Bardzo Państwu dziękuję za rozmowę.
W Polsce powstaje coraz więcej obiektów tworzonych specjalnie z myślą o organizacji branżowych targów i kongresów w biznesie. Zjawisko coraz większej powszechności imprez wystawowych wprowadza nową jakość i szanse rozwoju polskiej średniej i mikro- przedsiębiorczości w postaci możliwości bezpośredniego nawiązywania kontaktów biznesowych. Tworzone centra targowo-kongresowe stwarzają bowiem dodatkowe możliwości marketingu bezpośredniego i dotarcia do nowych klientów. W trakcie targowych imprez wystawcy nawiązują współpracę także wśród podmiotów z tego samego sektora lub rynków pokrewnych.
Taka forma promocji w środowisku swojej branży i uczestnictwa w obrocie gospodarczym nie jest już domeną samej Warszawy czy innych ośrodków, które od lat słyną z tego rodzaju przedsięwzięć (np. Poznań). Przykładowo, sam Kraków, którego bolączką był dotychczasowy brak takich obiektów, już w aktualnej, bieżącej perspektywie oferuje dla przedsiębiorców trzy nowe ośrodki targowo–kongresowe: 1) Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe EXPO; 2) halę Kraków Arena, oraz 3) Centrum Kongresowe ICE Kraków. Miejsca te staną się kołem zamachowym wielu imprez biznesowych. Targi pracy, branży wydawniczej, HORECA, obróbki, logistyki i transportu materiałów sypkich przyczynią się do aktywności zagranicznych przedsiębiorców na polskim rynku. Jak wynika z wywiadu, świadomość wśród przedsiębiorców potencjału marketingowego targów jest duża.
by KG Legal on 11/4/2014
Biznes w artystycznej oprawie. Case-study marketingu w biznesie sztuki użytkowej