„Nadać cechę piękna każdej najmniejszej rzeczy w naszym otoczeniu”
(Miriam-Przesmycki)
Introligatornia artystyczna, a także pracownia introligatorska, zakład introligatorski czy mówiąc introligatornia to miejsca, gdzie oprawia się książki. Co tak bardzo je różni?
Powyższy link odpowiada na pytanie jak powinny wyglądać artystyczne oprawy książek>>>.
Introligatornia artystyczna, prowadzona przez mistrzów rzemiosł artystycznych w zawodzie introligator Urszulę Kurtiak i Edwarda Leya nie tylko wykonuje artystyczne oprawy książek, czy stosuje i wzbogaca o nowe pomysły introligatorstwo artystyczne>>>, ale i kształci nowych adeptów tego rzemiosła. Sami uczyliśmy się w Szwajcarii, Anglii i Francji i teraz przekazujemy tę wiedzę następnym artystom.
Urszula Kurtiak w Szkole Introligatorstwa Artystycznego Centro del bel libro w Asconie w Szwajcarii 1993-1995
Naszej introligatorni artystycznej oprawiamy wydawane przez nas od 1989 r ekskluzywne książki artystyczne . Głównie są to limitowane edycje bibliofilskie >>>. Każda książka bibliofilska jest numerowana. Niejedna biblioteka domowa >>> zaopatrzona jest w kompletny, dostarczony przez nas księgozbiór domowy oprawiony ręcznie w skórę.
Pracownia introligatorska mieści się w zabytkowym pałacyku. Używamy w niej również zabytkowych narzędzi i technologii.
Posiadamy ogromny zestaw czcionek historycznych, stempli, ornamentów…
Powstają tu głównie luksusowe oprawy skórkowe, chociaż powszechnie się mówi na nie oprawy skórzane>>>oraz oprawy pergaminowe >>>, oprawy jubilerskie >>>, oprawy jedwabne >>>, oprawy półskórkowe i inne oprawy artystyczne.
Nasza introligatornia artystyczna wykonywała najbardziej skomplikowane i wyrafinowane książki artystyczne dla Jana Pawła II >>>, Benedykta XVI >>>, dworów królewskich w Anglii, Arabii Saudyjskiej, prezydentów, dyplomatów, ludzi kultury i biznesu z całego świata. Wszystko to była ręczna oprawa.
Introligatorstwo artystyczne
Stosujemy techniki wypracowane przez introligatorstwo setki lat temu. Wzbogaciliśmy je jednak o nowe typy opraw, sposoby zdobienia i technologie. Książka artystyczna i jej oprawa artystyczna jest naszą pasją, naszym życiem od 1985 r. W 1989 roku założyliśmy Fundację Ochrony Książki, którą później przekształciliśmy w Wydawnictwo Artystyczne.
Realizując niezwykle projekty dla Kancelarii Prezydenta RP, premiera RP, sejmu, senatu, Telefonii komórkowych, IBM, HP, Poczty Polskiej, Hestii, CitiBanku, L`Orealu czy egzotycznego banku HSBC trudno było nie dokonać licznych usprawnień i wynalazków. Introligatorstwo artystyczne, które uprawiamy ma nasz silnie indywidualny charakter.
Edward Ley
Wiele osób prosiło nas byśmy podzielili się wiedzą i doświadczeniami, szczególnie zdobytymi w Centro del bel libro w Asconie w Szwajcarii i we Francji, by wskrzesić zawód introligator artysta a introligatornia artystyczna naprawdę była artystyczna.
Urszula Kurtiak w Szkole Introligatorstwa Artystycznego Centro del bel libro w Asconie w Szwajcarii 1993-1995
Czynimy to częściowo podczas zajęć i wykładów w naszym muzeum. Prowadzimy praktyki dla studentów uczelni artystycznych. Powstają u nas prace dyplomowe. Gościnnie wykładamy również poza naszą siedzibą.
Nie ustają naciski byśmy napisali książkę o sztuce książki. Następną pozycją miałoby być introligatorstwo artystyczne.
Nosimy się z tymi zamiarami od pewnego czasu ale brakuje nam trzech rzeczy: czasu, czasu i jeszcze raz czasu.
Przypuszczamy, że dzięki Internetowi uda nam się stawić czoła temu ambitnemu zadaniu.
Trzeba tylko cierpliwości.