„Książki z duszą”
Jarosław Machowiak,
(Businessman, 26.02.1996)
Dlaczego ludzie mówią, że są to najpiękniejsze polskie wydania bibliofilskie — kolekcjonerskie?
Co sprawia, że książka artystyczna jest tak często wybierana na prezent?
Jak można opisać nasze edycje bibliofilskie?
Czy wystarczy powiedzieć, że: jest to książka ręcznie robiona, kolekcjonerska lub artystyczna?
Czy może trzeba uściślić – unikatowa, oryginalna, rzadka, czy też wytworna, ekskluzywna, luksusowa. A może są to – rarytasy, białe kruki, cymelia.
Najtrafniej jednak określili to nasi kolekcjonerzy. Powiadają, że te książki mają duszę. Taki też tytuł nosił artykuł Jarosława Machowiaka w Businessmanie: Książki z duszą.
Książki tworzone z artyzmem i pasją oprócz wartości materialnej mają i duszę. Nie bez powodu jedna z naszych kolekcjonerek napisała, że nasza książka należy do najpiękniejszych i najbardziej drogich rzeczy, jakie posiada. To chyba dobrze opisuje charakter naszych książek.
Nasze edycje bibliofilskie poprzedzone są głębokimi studiami związanymi z autorem, jego środowiskiem i epoką. Tak było z tomikiem poezji Haliny Poświatowskiej Ogień zielonych księżyców.
Przygotowując do wydania poradnik piękności Owidiusza O kosmetyce twarzy pań — De Medicamine Faciei Feminae zwiedziliśmy liczne muzea w Europie i w Afryce. Studiowaliśmy historię książki i piśmiennictwa. W efekcie powstała książka — zwój papirusowy, który mógłby bez rozpoznania gościć w bibliotece rzymskiego patrycjusza.
W wyniku ponad 25-letniej pracy nad książką artystyczną zdobyliśmy ogromne doświadczenie, zaś nasi artyści introligatorzy zdołali nabrać wirtuozerskiej wręcz sprawności. Introligatorstwo artystyczne i edytorstwo bibliofilskie rozwijaliśmy równolegle. Nasza introligatornia artystyczna była kuźnią wielu indywidualnych typów opraw introligatorskich oraz szeregu oryginalnych rozwiązań technologicznych.
Działamy w oparciu o przekonanie, iż książka artystyczna, będąc przedmiotem z pogranicza poligrafii i sztuk plastycznych, jest jednocześnie płaszczyzną przenikania się różnych kultur, tradycji i dziedzin sztuki. Wyznajemy ideę, iż wydawca-artysta ma prawo do przedstawienia własnej wizji wydawanego tekstu. Realizuje to poprzez dobór poszczególnych elementów materialnych, z których tworzy swoje dzieło, począwszy od decyzji o formacie, kształcie, poprzez wybór rodzaju i kolorów użytych w książce papierów, techniki druku, rodzaju ilustracji, a nawet osoby ilustratora, na projekcie oprawy kończąc. Powstałe dzieło ma charakter indywidualny, czasem jest rodzajem autorskiej parafrazy powziętego tematu.
Tak więc książka bibliofilska wzbogacona o element interpretacji literackiej, będąc unikalnym przedmiotem rękodzieła artystycznego, jest nie tylko cieszącym oko obiektem kolekcjonerskiej pasji, ale i świetną lekturą, o co dbamy szczególnie. Oddziałuje nie tylko na zmysł estetyczny odbiorcy, ale także daje mu przyjemność intelektualną.
Kolekcjonerskie wydania limitowane i bibliofilskie współczesne oprawy introligatorskie traktowane są przez kolekcjonerów na świecie jako świetna lokata kapitału i to znacznie bezpieczniejsza niż malarstwo. Przynajmniej trudno pomylić górę z dołem i jest coś nie tylko dla oczu ale i umysłu, no i zdecydowanie rzadziej są fałszowane.
Przykładowa oferta>>>
Urszula Kurtiak i Edward Ley