W jaki sposób można zwiększyć wartość książek artystycznych

Co można zrobić by zwiększyć wartość kolekcji książek artystycznych?

Książka artystyczna jest tą dziedziną sztuk plastycznych, która obecnie nabiera co raz większego znaczenia. Staje się cennym przedmiotem inwestycyjnym. Książka artystyczna podlega tym samym prawom rynkowym co malarstwo, rzeźba czy grafika.

Poradnik kolekcjonera

Rozdział I

Prawa i obowiązki artystów

Niebagatelną rolę odgrywa siła rozgłosu artystów lub marki. Buduje się ją powoli. Składa się na to m. in.:

1. Udział w wystawach, targach i konkursach. Recenzje, katalogi, nagrody.
2. Obecność w kolekcjach bibliotecznych, muzealnych i prywatnych. Prestiż i wiarygodność.
3. Obecność w mediach klasycznych – TV, radio i prasa. Rozgłos.
4. Obecność mediach społecznościowych i ogólnie w internecie. Rozpoznawalność.
5. Udział prac w aukcjach charytatywnych. Tu działa zasada dawania by otrzymywać.

Działania zawarte w Rozdziale I leżą po stronie artystów, ich marchandów lub agentów.

Rozdział II

Szanse i możliwości kolekcjonerów

Co w tym zakresie może zdziałać prywatny kolekcjoner, posiadacz nawet niewielkiego zbioru książek artystycznych?

Wbrew pozorom dużo.

Od momentu, kiedy staje się właścicielem określonego dzieła , używając sportowego języka, piłka jest po jego stronie. Od niego teraz również zależeć może przebieg promocji i rozpoznawalności marki, artysty, a co za tym idzie wzrost wartości posiadanych dzieł.

Co stale może robić miłośnik pięknych książek, by zwiększać ich wartość materialną?

  1. Rozpowszechniać wiedzę o artystach i ich dziełach.
  2. Wypożyczać książki na wystawy. Zapewnić obecność eksponatu w katalogu wystawy.
  3. Pozwalać na publikowanie zdjęć i informacji o książkach w mediach klasycznych i katalogach.
  4. Rozmawiać o książkach w towarzystwie. W ten sposób nadaje im szeptany – bardzo cenny – rozgłos.
  5. Like`ować, komentować posty na fan page`ach artystów i YouTube oraz je udostępniać. Najłatwiejsze.
  6. Publikować własne posty w mediach społecznościowych o książkach i ich wydawcach oraz komentować na blogach i serwisach społecznościowych. Proste.
  7. Ponadto kolekcjonerzy mogą sami inicjować wystawy i artykuły w mediach klasycznych i Internecie.
  8.  Głosować na artystów lub ich dzieła w otwartych konkursach.

Urszula Kurtiak i Edward Ley