Pamiątkowa księga gości, Sevilla 92

Wstecz

Księga gości i wpisów

Forma A-3

Oprawa w skórę z reliefami

Pamiątkowa księga gości, Sevilla 92, artystyczna kronika

Od roku 1939 Polska nie uczestniczyła w światowych EXPO. Dlatego też starannie przygotowywała się do udziału w EXPO’92 w Sewilli. Zamówiono trzy pamiątkowe księgi gości. Do Pawilonu Polskiego https://www.kurtiak-ley.pl/ksiegi-kroniki/ksiega-gosci-pamiatkowa-expo92-w-sewilli-artystyczna-kronika/

do Pawilonu Sztuki i recepcyjną.

Wystawę Polaków w Pawilonie Sztuki obejrzało niemal 100  tys. osób.

Ekspozycję dzieł polskich artystów uznano za jedną z najciekawszych

prezentacji narodowych. Tak wynika  z podsumowania  EXPO’92 sporządzonego w październiku 1992 przez dyrektor Tanię Fernández de Toledo. Nasza księga wpisów miała w tym również swój udział. Umieszczone w niej wpisy dają świadectwo żywego zainteresowania i odzwierciedlają atmosferę artystyczną w Pawilonie Sztuki EXPO’92. Oto niektóre z nich:

„Dziękujemy za fantastyczną wystawę

w Pawilonie Sztuki. Teraz nadchodzi godzina »Solidarności« również artystycznej”

– Tania de Toledo, dyrektor Pawilonu Sztuki; „Ta sztuka to świat

pięknej wyobraźni, nigdy nie zrealizowanej na świecie” – podpis nieczytelny;

„To wstyd fundować ludziom wystawę złożoną z takich zwariowanych dziwactw”

– Luis Dictelen, Luxemburg; „Starowieyski – ty jesteś absolutnym

wariatem – takim jak ja. Gratulacje z Wenezueli” – podpis nieczytelny; „Jan

Sawka – Brawo”, podpis nieczytelny; „Ten teatr rysowania to sztuka czysta

i dramatyczna” – Norma J.; „Jestem profesorem sztuki i ta wystawa nie

jest żadną kreacją” – podpis nieczytelny; „Wystawa ogromnie interesująca.

Opuszczam ją wzbogacony o wiele wzruszeń. Ambasadorom polskiej sztuki

gratuluję i serdecznie dziękuję” – Tadeusz Zieliński, Rzecznik Praw Obywatelskich;

„Bereś i Sawka – jesteście najlepsi” – podpis nieczytelny;  „Tylko nie mówcie, że wam się to nie podoba,

bo wówczas was wezmą za idiotów” – Silvia Valle Lopez – krytyk sztuki,

Sewilla; „Moje gratulacje za wspaniałą obecność na EXPO’92, z życzeniami

świetlistej i obiecującej przyszłości” – Javier Mateo, dyrektor Pawilonu Aragonii;

„Papież Wojtyła nie potrzebuje takich artystów” – podpis nieczytelny;

„Nie, nie rozumiem, albo rozumiem zbyt wiele” – podpis japoński, nieczytelny;

„Nie podoba mi się sztuka współczesna. Aby ją zrozumieć, trzeba dużo

myśleć i kombinować” – podpis nieczytelny.

Najsmakowitszy dla nas jest następujący wpis: „Ta księga wpisów jest większą

sztuką niż wszystkie wystawy w tym Pawilonie” – José García Bonego.

cyt. za Władysławem Serwatowskim, Komisarzem generalnym Polski na Wystawie Uniwersalnej EXPO’92 w Sewilli